Rezultati benčmarka ekspres usluga u Republici Srbiji za 2023. godinu

20.05.2024

U skladu sa Akcionim planom za realizaciju Strategije razvoja poštanskih usluga u RS za period 2021-2025, a prema definisanoj meri za unapređenje konkurentnog tržišta, Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge - RATEL je u periodu od oktobra do decembra 2023. godine, sprovelo uporedno merenje i analizu (Benchmarking) parametara kvaliteta ostalih poštanskih usluga (ekspres usluga), nad 5 poštanskih operatora značajne tržišne snage (Aks express, Bex express, City express, D express, Post express –  Pošta Srbije), kroz 4 osnovna kriterijuma i 13 podkriterijuma.

Osnovni cilj sprovedenog merenja je da se korisnicima usluga pruži uvid u kvalitet obavljanja ekspres usluga u Republici Srbiji, zatim da se operatorima posredno ukaže koje procese poslovanja treba unaprediti u cilju povećanja nivoa kvaliteta usluge, kao i da dobijeni uporedni rezultati doprinesu podsticanju konkurencije na tržištu ekspres usluga, odnosno unapređenju kvaliteta usluga.

Od predstavljenih rezultata istraživanja izdvajamo sledeće:

  • Prosečno vreme prenosa ekspres pošiljaka u Srbiji je 1,26 dana;
  • Prosečno vreme potrebno za uspostavljanje komunikacije sa operaterom Call centra, prilikom zahteva za preuzimanje pošiljke na adresi, je 3 minuta i 10 sekundi;
  • Prosečno vreme od podnošenja zahteva za preuzimanje pošiljaka do dolaska kurira na adresu je 4 sata i 16 minuta;
  • 35,20% zahteva za preuzimanje pošiljaka nije realizovano (odbijeno odmah prilikom poziva Call centra ili kurir nije došao da preuzme pošiljku);
  • 80,50% pošiljaka uručeno u roku od 1 dana;
  • 3,16 % pošiljaka je imalo vreme prenosa duže od 5 dana;
  • 0,31 % pošiljaka je izgubljeno;
  • 3 od 5 operatora ima mogućnost plaćanja poštarine platnom karticom kod kurira.

U odnosu na 2022. godine, dobijeni rezultati merenja u 2023. godini su nižeg kvaliteta usled uticaja obustava rada dela zaposlenih u JP „Pošta Srbije“ u novembru 2023. godine, što se reflektovalo i na preopterećenost raspoloživih kapaciteta ostalih poštanskih operatora i nemogućnost preuzimanja svih pošiljaka iz planiranog uzorka za merenje.