11.04.2025.
Донет правилник о услугама са додатом вредношћу
Регулаторно тело за електронске комуникације и поштанске услуге (Регулатор) донело је нови Правилник о обавезама оператора који преноси услуге са додатом вредношћу и пружаоца услуга са додатом вредношћу („Службени гласник РС“, број 30/25, у даљем тексту: Правилник), који ступа на снагу дана 14.4.2025. године.
Овим правилником ближе се уређују обавезе оператора који преноси услуге са додатом вредношћу и пружаоца услуга са додатом вредношћу (тзв. Value - added service, у даљем тексту: VAS услуга) у погледу оглашавања услуга, услова почетка и престанка пружања услуге са додатом вредношћу крајњем кориснику, начина обрачуна и наплате услуга, начина обраде података о личности, саобраћају и о локацији, контроле недозвољеног садржаја и решавања приговора, водећи нарочито рачуна о заштити интереса крајњих корисника.
VAS услуге, између осталог, обухватају плаћање паркинга, донирање новца преко хуманитарних организација, гласање путем SMS-а... Међутим, није непознато да се већ годинама дешавају и VAS SMS преваре, стога је првенствени циљ овог правилника да заштити крајње кориснике од могућих превара и злоупотреба.
Важно је нагласити да мобилни оператори нису пружаоци VAS услуга, већ их само преносе. Они су у обавези да, у складу са техничким могућностима, омогуће доступност услуге крајњим корисницима из свих јавних електронских комуникационих мрежа, а у складу са законом, прописима и међусобним уговорима.
У Правилнику се наглашава да су према уговору закљученом између оператора и пружаоца услуге, обе уговорне стране у обавези да поштују начела недискриминације и транспарентности.
Злоупотребом услуге, у смислу овог правилника, сматра се организовање квизова и сличних игара у којима се обећавају награде које се никада не додељују или их осваја лице повезано са организатором наградног квиза, затим лажна обавештења или рекламне кампање које иницирају претплату на услугу и слично. Злоупотребом услуге сматра се и организовање квизова и сличних игара које се тарифирају по времену, где се оствари телефонски позив, али се никада не оствари комуникација са говорном машином, спикером или водитељем у телевизијском или радијском програму, односно у којима се успостави веза и затим добије информација о чекању на укључење у програм, али до укључења никад не дође.
Пружалац услуге је, приликом оглашавања својих услуга, у обавези да на прикладан и лако разумљив начин објави цену услуге, односно свих њених делова, и начин наплате.
Правилник прописује и да услугом не сме да се омогући обмањивање крајњег корисника пружањем погрешних, непотпуних или других нетачних информација које га могу довести у заблуду, нити прикривање информација које су крајњем кориснику потребне за доношење одлуке о коришћењу услуге.
Пружању услуге мора претходити унос лозинке (OTP – One Time Password), што представља поуздан доказ о датом пристанку крајњег корисника да користи услугу. Упозоравају се корисници, да су честе злоупотребе активирања VAS услуга кроз апликацију, без уноса лозинке. Уколико корисник добије поруку да је услуга активирана, а да је није тражио, неопходно је да се одмах одјави, како би спречио даље задуживање.
Ради додатне заштите крајњег корисника, оператор мора да понуди могућност да се на захтев крајњег корисника поставља ограничење за SIM картицу (тзв. SIM-barring), које подразумева блокаду (забрану) коришћења одређене услуге или одређеног опсега бројева из Плана нумерације који је намењен за VAS услуге. Ограничење се може уклонити само на захтев крајњег корисника.
Пружалац услуге је у обавези да обезбеди да се на почетку сваког позива, а пре почетка пружања услуге, најави цена позива и почетак наплате. Такође, вишеструко се штити корисник код пружања услуга које се остварују слањем/примањем порука.
Поред тога, пружалац услуге и оператор дужни су да обезбеде службе за подршку крајњим корисницима путем телефона, електронске поште или писаним путем. Такође, крајњи корисник има право да поднесе приговор на износ задужења и/или квалитет услуге пружаоцу услуге или оператору, као и право на вансудско решавање спора пред Регулатором уколико пружалац услуге одбије приговор или се на исти не изјасни.