Пренос броја за пружаоце услуга
Рател / Електронске комуникације / Мреже и услуге / За операторе и пружаоце услуга / Пренос броја за пружаоце услуга
Преносивост броја је могућност да крајњи корисник говорне услуге задржи свој број приликом промене пружаоца јавне говорне услуге.
На адреси www.prenesibroj.rs доступна је информација о томе да ли је одређени број пренет и, ако јесте, код ког пружаоца услуге се тренутно налази број.
Преносивост броја је законско право крајњег корисника успостављено пре више од десет година регулисано је према тренутно важећем Закону о електронским комуникацијама („Службени гласник РС“, бр. број 35/23). Преносивост броја као законска обавеза такође постоји и у свим земљама Европске уније и региона. Корисници су везани за свој телефонски број и нису спремни да промене пружаоца услуге ако би то значило да морају да промене број чак и ако би код новог пружаоца услуге добили боље услове. Преносивост броја уклања ту препреку и зато се представља важан механизам подстицања конкуренције и развоја тржишта електронских комуникација.
Пружаоци услуга су дужни су да остваре међусобну сарадњу и да се уздрже од поступања усмереног на отежавање или спречавање преноса броја.
Пружаоци услуга су дужни да обезбеде да приликом преноса броја трајање поступка искључења и укључења броја не буде дуже од једног радног дана.
Регулаторно тело за електронске комуникације и поштанске услуге (РАТЕЛ) уређује област преносивости броја, ближе прописује услове и начин преноса броја, рокове и висину накнаде за пренос броја, као и висину накнада у случају прекорачења рокова за пренос броја и управља информационим системом за пренос броја и одржава базу података пренетих бројева.
Поред Закона о електронским комуникацијама, ова област је регулисана и одредбама следећих подзаконских аката:
Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних комуникационих мрежа на фиксној локацији („Службени гласник Републике Србије“, број 82/24) у примени од 1. јуна 2025. године
Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних комуникационих мрежа на фиксној локацији („Службени гласник Републике Србије“, број 101/22) - у примени закључно са 31. мајем 2025. године
Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних мобилних комуникационих мрежа („Службени гласник Републике Србије“, број 82/24) у примени од 1. јуна 2025. године
Правилник о преносивости броја за услуге које се пружају преко јавних мобилних комуникационих мрежа („Службени гласник Републике Србије“, број 13/22) - у примени закључно са 31. мајем 2025. године
Преносивост броја у мобилној телефонији
У Републици Србији је од 1. јула 2011. године доступна могућност преноса броја у мобилним мрежама. РАТЕЛ је тада са пружаоцима услуга преко мобилне мреже успоставио, а затим наставио успешну сарадњу у спровођењу сложеног поступка преносивости броја. До краја 2024. године, извршено је око 1.400.000 преноса бројева из мобилне мреже једног у мобилну мрежу другог пружаоца услуге. У протеклом периоду преносивост броја и рад централне базе пренетих бројева коју одржава РАТЕЛ одвијали су се без проблема. Преносивост бројева је свих ових година била важна погодност за кориснике, тако да је скоро сваке године реализовано више од 100.000 преноса бројева у мобилним мрежама.
Преносивост броја у фиксној телефонији
Преносивост броја у фиксним мрежама, која је омогућена у априлу 2014. године, представљала је надоградњу постојећег система за мобилне мреже уз увођење нових специфичности и комплексности. До краја 2024. године је извршено више око 450.000 преноса географских бројева из фиксне мреже једног у фиксну мрежу другог пружаоца услуга. У условима када се коришћење говорне услуге преко фиксне мреже смањује, смањује се и број пренетих бројева, али процентуални однос пренетих бројева у односу на укупан број корисника остаје и даље значајан.
Процедура преноса броја
Поред крајњег корисника, у поступку преноса броја учествују прималац броја (пружалац услуга код кога крајњи корисник жели да пређе, односно чије услуге намерава да користи у наредном периоду) и давалац броја (пружалац услуга чије услуге крајњи корисник тренутно користи, а више не жели да их користи).
Крајњи корисник подноси захтев за пренос броја примаоцу броја.
Давалац броја је дужан да крајњем кориснику достави обрачун доспелих и осталих дуговања, у року од два радна дана од дана подношења захтева за пренос броја. Давалац броја је дужан да посебно наведе колико износи дуговање услед превременог раскида корисничког уговора.
Захтев за пренос броја се уједно сматра захтевом за раскид уговора између корисника и даваоца броја.
Уговорни однос између даваоца броја и крајњег корисника се сматра раскинутим даном успешног завршетка поступка преноса броја.
Крајњи корисник је дужан да приликом подношења захтева за пренос примаоцу броја достави податке о свом идентитету.
Крајњи корисник је, такође, дужан да достави изјаву којом се обавезује да ће даваоцу броја измирити све обавезе по основу уговора до тренутка искључења броја из његове мреже.
Давалац броја проверава да ли су испуњени услови за пренос броја и може да одбије захтев само из разлога дефинисаних правилницима који уређују преносивост броја. Могући разлози за одбијање захтева су следећи:
- захтев за пренос броја је нетачан или непотпун или га је поднело неовлашћено лице;
- захтев је поднео нерегистровани припејд корисник;
- број је већ у поступку преноса или је од последњег преноса броја протекао период краћи од два месеца од дана кад је извршен пренос тог броја, осим у случајевима када крајњи корисник није добио уговорену услугу са одговарајућим квалитетом;
- број у употреби код даваоца броја краће од два месеца;
- утврђено је да постоје неизмирена доспела дуговања претплатника;
- број је у систему фиксне телефоније који не омогућава пренос броја;
- тражен је пренос броја који је део везане серије бројева или припада корисничкој групи бројева код даваоца броја.
У пракси се показало да су разлике у називима и адресама крајњих корисника унетих у захтев за пренос броја и података које поседује давалац броја најчешћи разлог одбијања захтева за пренос броја. Правилницима је предвиђено да уколико је јединствени матични број физичког лица или матични број и ПИБ правног лица исправан, захтев може да се одбије, само уколико неслагање осталих података даје повод за оправдану сумњу.
Да би могли да пренесу свој број, крајњи корисници који немају закључен кориснички уговор (припејд корисници) морају бити регистровани. Под регистрацијом корисника се подразумева идентификација корисника у складу са процедуром пружаоца услуга .
У случају везане серије бројева дозвољено је преношење појединачних целина као и појединачних бројева уколико крајњи корисник претходно иступи из дефинисане серије везаних бројева код даваоца броја.
Поступак провере испуњености услова и слања обавештења не може да траје дуже од једног радног дана за мобилну, односно два радна дана за фиксну телефонију, рачунајући од дана када је давалац броја примио захтев за пренос броја, односно од када је захтев за пренос броја поднет са тачно одређеним датумом.
Уколико су услови за пренос броја испуњени, давалац броја обавештава примаоца броја и централну базу о прихватању захтева за пренос броја. Након прихватања захтева давалац броја је у обавези да изврши пренос у року од једног радног дана за мобилну односно у року од два радна дана за фиксну телефонију, осим у случају када је захтев за пренос броја поднет са тачно одређеним датумом.
Од увођења преносивости броја више није могуће знати у којој мрежи се број налази само на основу позивног броја (060, 063, 064, ...), тако се у неким случајевима може десити да позив према пренетом броју крајњег корисника кошта више од очекиване цене. Из тог разлога крајњи корисник може да активира аутоматску говорну поруку следећег садржаја: „Позивате број који је пренет код пружаоца комуникационе услуге Х. Молимо сачекајте да се успостави веза”, која се не тарифира. Поред тога, крајњи корисници и сва остала заинтересована лица могу добити информацију да ли је одређени број пренет у другу мрежу и на интернет страни РАТЕЛ-а www.prenesibroj.rs.