08.01.2009.
Технички услови за овлашћени надзор Интернета
Републичка агенција за телекомуникације (РАТЕЛ) је, у складу са својим надлежностима и одредбама Закона о телекомуникацијама (ЗОТ), средином прошле године донела техничке услове везане за омогућавање овлашћеног надзора Интернета: Технички услови за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже, објављени на сајту РАТЕЛ-а 21.7.2008.
Овај документ је представљао подзаконски акт за дефинисање искључиво техничких аспеката овлашћеног надзора у циљу превенције криминала и заштите од тероризма.
Упркос томе што је заштита приватности садржана у вишем акту, Закону о телекомуникацијама, где, у ставу 1 члана 55, стоји: „Забрањене су све активности или коришћење уређаја којима се угрожава или нарушава приватност и поверљивост порука које се преносе телекомуникационим мрежама, осим када постоји сагласност корисника или ако се ове активности врше у складу са законом или судским налогом издатим у складу са законом“, документ је изазвао пажњу и забринутост у јавности.
Републичкој агенцији за телекомуникације се дописом обратио и Заштитник грађана Саша Јанковић, са примедбом да, у ситуацији када још увек не постоји квалитетан нормативни оквир за заштиту података о личности, доношење оваквих техничких услова оставља простор за злоупотребе и незаконито угрожавање Уставом утврђеног права за заштиту тих података и препоруком да се примена Техничких услова за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже одложи до доношења закона који ће уредити заштиту података о личности.
После консултација са господином Јанковићем, на којима је констатовано да је РАТЕЛ донео Техничке услове за уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже на начин прописан Законом о телекомуникацијама, Управни одбор РАТЕЛ-а је донео одлуку да уважи сугестије и стави ван снаге одредбу о ступању на снагу Техничких услова за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже до ступања на снагу закона који треба да уреди заштиту података о личности.
Закон о заштити података о личности је донет у Народној скупштини Републике Србије и ступио на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику РС“ бр 97/08 од 27.10.2008, а примењује се од 1. јануара 2009.
У складу са сугестијама Саше Јанковића, РАТЕЛ је наставио консултације са Заштитником грађана и државним органима надлежним за овлашћени надзор. Резултат заједничког рада је измењени предлог Техничких услова за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже, који је усвојен на 113. седници Управног одбора Републичке aгенције за телекомуникације од 22.12.2008. и достављен надлежном министарству ради добијања мишљења о уставности и законитости наведеног акта.
Сходно члану 57. став 1. Закона о државној управи („Службени гласник РС“ бр. 79/05 и 101/07), Министарство за телекомуникације и информационо друштво је размотрило Техничке услове за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже и у свом допису од 29.12.2008. указало да су исти усклађени са Уставом и законом и да на достављени текст нема примедаба.
Технички услови за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже су објављени у „Службеном гласнику РС“ број 120/08 од 29.12.2008, а ступили су на снагу 08.01.2009.
Овај документ је представљао подзаконски акт за дефинисање искључиво техничких аспеката овлашћеног надзора у циљу превенције криминала и заштите од тероризма.
Упркос томе што је заштита приватности садржана у вишем акту, Закону о телекомуникацијама, где, у ставу 1 члана 55, стоји: „Забрањене су све активности или коришћење уређаја којима се угрожава или нарушава приватност и поверљивост порука које се преносе телекомуникационим мрежама, осим када постоји сагласност корисника или ако се ове активности врше у складу са законом или судским налогом издатим у складу са законом“, документ је изазвао пажњу и забринутост у јавности.
Републичкој агенцији за телекомуникације се дописом обратио и Заштитник грађана Саша Јанковић, са примедбом да, у ситуацији када још увек не постоји квалитетан нормативни оквир за заштиту података о личности, доношење оваквих техничких услова оставља простор за злоупотребе и незаконито угрожавање Уставом утврђеног права за заштиту тих података и препоруком да се примена Техничких услова за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже одложи до доношења закона који ће уредити заштиту података о личности.
После консултација са господином Јанковићем, на којима је констатовано да је РАТЕЛ донео Техничке услове за уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже на начин прописан Законом о телекомуникацијама, Управни одбор РАТЕЛ-а је донео одлуку да уважи сугестије и стави ван снаге одредбу о ступању на снагу Техничких услова за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже до ступања на снагу закона који треба да уреди заштиту података о личности.
Закон о заштити података о личности је донет у Народној скупштини Републике Србије и ступио на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику РС“ бр 97/08 од 27.10.2008, а примењује се од 1. јануара 2009.
У складу са сугестијама Саше Јанковића, РАТЕЛ је наставио консултације са Заштитником грађана и државним органима надлежним за овлашћени надзор. Резултат заједничког рада је измењени предлог Техничких услова за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже, који је усвојен на 113. седници Управног одбора Републичке aгенције за телекомуникације од 22.12.2008. и достављен надлежном министарству ради добијања мишљења о уставности и законитости наведеног акта.
Сходно члану 57. став 1. Закона о државној управи („Службени гласник РС“ бр. 79/05 и 101/07), Министарство за телекомуникације и информационо друштво је размотрило Техничке услове за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже и у свом допису од 29.12.2008. указало да су исти усклађени са Уставом и законом и да на достављени текст нема примедаба.
Технички услови за подсистеме, уређаје, опрему и инсталације за Интернет мреже су објављени у „Службеном гласнику РС“ број 120/08 од 29.12.2008, а ступили су на снагу 08.01.2009.