11.04.2025.
Donet pravilnik o uslugama sa dodatom vrednošću
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (Regulator) donelo je novi Pravilnik o obavezama operatora koji prenosi usluge sa dodatom vrednošću i pružaoca usluga sa dodatom vrednošću („Službeni glasnik RS“, broj 30/25, u daljem tekstu: Pravilnik), koji stupa na snagu dana 14.4.2025. godine.
Ovim pravilnikom bliže se uređuju obaveze operatora koji prenosi usluge sa dodatom vrednošću i pružaoca usluga sa dodatom vrednošću (tzv. Value - added service, u daljem tekstu: VAS usluga) u pogledu oglašavanja usluga, uslova početka i prestanka pružanja usluge sa dodatom vrednošću krajnjem korisniku, načina obračuna i naplate usluga, načina obrade podataka o ličnosti, saobraćaju i o lokaciji, kontrole nedozvoljenog sadržaja i rešavanja prigovora, vodeći naročito računa o zaštiti interesa krajnjih korisnika.
VAS usluge, između ostalog, obuhvataju plaćanje parkinga, doniranje novca preko humanitarnih organizacija, glasanje putem SMS-a... Međutim, nije nepoznato da se već godinama dešavaju i VAS SMS prevare, stoga je prvenstveni cilj ovog pravilnika da zaštiti krajnje korisnike od mogućih prevara i zloupotreba.
Važno je naglasiti da mobilni operatori nisu pružaoci VAS usluga, već ih samo prenose. Oni su u obavezi da, u skladu sa tehničkim mogućnostima, omoguće dostupnost usluge krajnjim korisnicima iz svih javnih elektronskih komunikacionih mreža, a u skladu sa zakonom, propisima i međusobnim ugovorima.
U Pravilniku se naglašava da su prema ugovoru zaključenom između operatora i pružaoca usluge, obe ugovorne strane u obavezi da poštuju načela nediskriminacije i transparentnosti.
Zloupotrebom usluge, u smislu ovog pravilnika, smatra se organizovanje kvizova i sličnih igara u kojima se obećavaju nagrade koje se nikada ne dodeljuju ili ih osvaja lice povezano sa organizatorom nagradnog kviza, zatim lažna obaveštenja ili reklamne kampanje koje iniciraju pretplatu na uslugu i slično. Zloupotrebom usluge smatra se i organizovanje kvizova i sličnih igara koje se tarifiraju po vremenu, gde se ostvari telefonski poziv, ali se nikada ne ostvari komunikacija sa govornom mašinom, spikerom ili voditeljem u televizijskom ili radijskom programu, odnosno u kojima se uspostavi veza i zatim dobije informacija o čekanju na uključenje u program, ali do uključenja nikad ne dođe.
Pružalac usluge je, prilikom oglašavanja svojih usluga, u obavezi da na prikladan i lako razumljiv način objavi cenu usluge, odnosno svih njenih delova, i način naplate.
Pravilnik propisuje i da uslugom ne sme da se omogući obmanjivanje krajnjeg korisnika pružanjem pogrešnih, nepotpunih ili drugih netačnih informacija koje ga mogu dovesti u zabludu, niti prikrivanje informacija koje su krajnjem korisniku potrebne za donošenje odluke o korišćenju usluge.
Pružanju usluge mora prethoditi unos lozinke (OTP – One Time Password), što predstavlja pouzdan dokaz o datom pristanku krajnjeg korisnika da koristi uslugu. Upozoravaju se korisnici, da su česte zloupotrebe aktiviranja VAS usluga kroz aplikaciju, bez unosa lozinke. Ukoliko korisnik dobije poruku da je usluga aktivirana, a da je nije tražio, neophodno je da se odmah odjavi, kako bi sprečio dalje zaduživanje.
Radi dodatne zaštite krajnjeg korisnika, operator mora da ponudi mogućnost da se na zahtev krajnjeg korisnika postavlja ograničenje za SIM karticu (tzv. SIM-barring), koje podrazumeva blokadu (zabranu) korišćenja određene usluge ili određenog opsega brojeva iz Plana numeracije koji je namenjen za VAS usluge. Ograničenje se može ukloniti samo na zahtev krajnjeg korisnika.
Pružalac usluge je u obavezi da obezbedi da se na početku svakog poziva, a pre početka pružanja usluge, najavi cena poziva i početak naplate. Takođe, višestruko se štiti korisnik kod pružanja usluga koje se ostvaruju slanjem/primanjem poruka.
Pored toga, pružalac usluge i operator dužni su da obezbede službe za podršku krajnjim korisnicima putem telefona, elektronske pošte ili pisanim putem. Takođe, krajnji korisnik ima pravo da podnese prigovor na iznos zaduženja i/ili kvalitet usluge pružaocu usluge ili operatoru, kao i pravo na vansudsko rešavanje spora pred Regulatorom ukoliko pružalac usluge odbije prigovor ili se na isti ne izjasni.