PITANjE: Koji je postupak za dobijanje dozvole za obavljanje poštanskih usluga?
ODGOVOR: Potrebno je popuniti propisani obrazac Zahtev za dodelu dozvole – odobrenja za obavljanje ostalih poštanskih usluga, koji se može preuzeti na internet stranici RATEL-a, link: https://www.ratel.rs/cyr/page/cyr-izdavanje-dozvola. Uz popunjen Zahtev potrebno je priložiti i spisak obaveznih priloga navedenih u Zahtevu i to:
1. Dokaz o ispunjenosti uslova za obavljanje ostalih poštanskih usluga – koji se dobija od Ministarstva informisanja i telekomunikacija;
2. Opšti uslovi za obavljanje poštanskih usluga – koji su doneti na osnovu zakona i podzakonskih akata pod kojima je poštanski operator dužan da obavlja poštanske usluge;
3. Cenovnik poštanskih usluga – dokument koji je usaglašen sa Opštim uslovima (svaka usluga navedena u opštim uslovima, ukoliko nije naznačeno da je besplatna, mora imati cenovni stav u cenovniku i obrnuto, u cenovniku ne može biti cenovni stav za uslugu koja nije navedena u opštim uslovima);
4. Rešenje/Izjava o identifikacionom znaku podnosioca zahteva – rešenje iz Zavoda za intelektualnu svojinu o registraciji žiga (logoa). Ukoliko ne posedujete ovaj dokument potrebno je da priložite potpisanu i overenu Izjavu koja sadrži otisnut ili odštampan logo i na kojoj će pisati da pod moralnom i materijalnom odgovornošću tvrdite da je otisnuti znak, logo poštanskog operatora;
5. Ovlašćenje za potpisivanje zahteva – dokument koji se podnosi ukoliko Zahtev ne podnosi zakonski zastupnik.
RATEL je dužan da o urednom zahtevu za dodelu dozvole odluči u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva. Poštanski operator je dužan da RATEL-u uplati taksu za izdavanje dozvole po instrukcijama koje će mu biti dostavljene na mejl adresu nakon podnošenja Zahteva za dodelu dozvole.
PITANjE: Šta je univerzalna poštanska usluga?
ODGOVOR: Univerzalna poštanska usluga je usluga od opšteg interesa i predstavlja skup poštanskih usluga koje se obavljaju u kontinuitetu na celokupnoj teritoriji Republike Srbije, u okviru propisanog kvaliteta, po pristupačnim cenama i pod jednakim uslovima za sve korisnike, bez diskriminacije.
PITANjE: Šta su rezervisane poštanske usluge?
ODGOVOR: Članom 24. Zakona o poštanskim uslugama definisane su rezervisane poštanske usluge, kao deo univerzalne poštanske usluge, čije je obavljanje u isključivoj nadležnosti javnog poštanskog operatora odnosno JP "Pošta Srbije". Na cenovnik rezervisanih poštanskih usluga, saglasnost daje Vlada Republike Srbije.
Rezervisane poštanske usluge obuhvataju:
- prijem i/ili preradu i/ili prevoz i/ili uručenje pismonosnih poštanskih pošiljaka mase do 50 grama;
- prijem i/ili preradu i/ili prevoz i/ili uručenje pismena u sudskom, upravnom i prekršajnom postupku, kao preporučenih poštanskih pošiljaka, bez obzira na limite;
- prijem i/ili prenos i/ili isplatu poštanskih uputnica.
Pismonosne pošiljke mase do 50 grama ne smatraju se rezervisanim poštanskim uslugama, ako im je cena jednaka ili viša od iznosa koji je dva i po puta veći od cene pismonosne pošiljke najbrže kategorije prema važećem cenovniku ovlašćenog poštanskog operatora, davaoca univerzalne poštanske usluge.
Javni poštanski operator je ovlašćen da pismonosne pošiljke do 50 grama obavlja kako u unutrašnjem, tako i u međunarodnom poštanskom saobraćaju.
PITANjE: Šta je zabranjeno da se prenosi poštanskim kanalima?
ODGOVOR: Zabranjen je prijem, prenos i uručenje poštanskih pošiljaka koje sadrže:
- opasne i štetne materije, kao i predmete koji mogu ugroziti zdravlje i život ljudi i oštetiti druge poštanske pošiljke, osim materija u vezi sa kojima je postupanje uređeno posebnim zakonom, međunarodnom konvencijom i drugim međunarodnim aktima;
- narkotike i psihotropne supstance, osim kada su pošiljalac i primalac ovlašćeni za njihov promet odnosno za njihovu upotrebu;
- materijale pornografskog ili erotskog karaktera koji prikazuju seksualnu eksploataciju dece (dečiju pornografiju), odnosno seksualne radnje ljudi koje se odnose na životinje i nekrofiliju;
- proizvode ili supstance koje mogu oštetiti druge poštanske pošiljke ili poštansku opremu zbog svoje prirode ili ambalaže, odnosno pakovanja;
- novac, kovanice, novčanice, druge hartije od vrednosti, plemenite metale i vredne komade nakita, osim u vrednosnim pošiljkama;
- žive životinje, osim životinja čiji je prijem i slanje uređen opštim uslovima operatora za obavljanje poštanskih usluga;
- predmete čiji je uvoz zabranjen u državi u koju se šalje;
- druge materije, odnosno predmete čije slanje je zabranjeno drugim propisima.
PITANjE: Kolika je naknada štete za neisporučene ili oštećene poštanske pošiljke?
ODGOVOR: Poštanski operator je dužan da poštansku pošiljku uruči primaocu u stanju u kome je primljena od pošiljaoca.
Za prouzrokovanu štetu koja je nastala u međunarodnom poštanskom saobraćaju, poštanski operator odgovara u skladu sa međunarodnim aktima, u granicama utvrđene odgovornosti.
Za prouzrokovanu štetu koja je nastala u unutrašnjem poštanskom saobraćaju, poštanski operator je dužan da korisniku isplati naknadu štete i to:
- za gubitak ili potpuno oštećenje vrednosne poštanske pošiljke - iznos označen na pošiljci uvećan za poštarinu naplaćenu po vrednosti i desetostruki iznos naplaćene poštarine za tu pošiljku umanjenu za poštarinu po vrednosti;
- za gubitak ili pogrešnu isplatu uputnice - iznos u visini iznosa označenog na uputnici, uvećan za desetostruki iznos naplaćene poštarine za prijem, prenos i isplatu uputnice;
- za delimično oštećenje ili umanjenje sadržine vrednosne poštanske pošiljke - iznos u visini utvrđenog dela oštećenja ili umanjenja sadržine;
- za gubitak ili potpuno oštećenje registrovane poštanske pošiljke - desetostruki iznos naplaćene poštarine;
- za delimično oštećenje ili umanjenje sadržine registrovane poštanske pošiljke - iznos u visini utvrđenog dela oštećenja ili umanjenja sadržine;
- za neizvršenu, nepotpuno ili pogrešno izvršenu poštansku uslugu registrovane poštanske pošiljke - petostruki iznos naplaćene poštarine;
- za prekoračenje roka za uručenje registrovane poštanske pošiljke - trostruki iznos naplaćene poštarine.
Indirektna šteta ili izmakla dobit se ne uzima u obzir prilikom obračuna naknade štete.
Poštanski operator je dužan da nadoknadi štetu onom korisniku koji je platio poštarinu za prenos pošiljke.
Poštanski operator se oslobađa odgovornosti za naknadu štete ako je:
- šteta nastala usled više sile;
- prijem, prerada, prevoz i uručenje poštanske pošiljke obavljeno u skladu sa odredbama zakona kojim se reguliše obavljanje poštanskih usluga i propisa donetih na osnovu tog zakona;
- šteta nastala usled propusta pošiljaoca u vezi sa izborom poštanske usluge ili obezbeđenjem njene sadržine;
- adresa nepotpuna ili netačna.