PITANjE: Da li je postoji kontrola potrošnje?
ODGOVOR: Operator javno dostupnih telefonskih usluga dužan je da, u skladu sa svojim tehničkim mogućnostima, pretplatniku omogući, na jednostavan način i bez naknade: zabranu odlaznih poziva i slanja elektronskih poruka, kada mesečni troškovi tih usluga pređu unapred određeni iznos, i zabranu određenih vrsta odlaznih poziva, kao i poziva ili slanja elektronskih poruka na određene vrste brojeva (član 114. ZEK).
PITANjE: Imam li pravo na listing?
ODGOVOR: Operator je dužan da pretplatniku, na njegov zahtev, izda račun koji sadrži detaljnu specifikaciju pruženih usluga sa obračunom zaduženja za svaku pojedinačnu uslugu, radi jednostavne provere i kontrole troškova pruženih usluga.
Podaci ne obuhvataju: podatke o pozivima koji su besplatni, pozive službama za hitne intervencije, kao ni podatke koji su nespojivi sa odredbama zakona kojim se reguliše zaštita podataka o ličnosti (član 112. ZEK).
PITANjE: Račun mi je uvećan po osnovu poruka vezanih za kratke brojeve, i operator mi je dao informaciju da se radi o usluzi sa dodatom vrednošću?
ODGOVOR: Usluge sa dodatom vrednošću (Value Added Services- VAS) mogu biti: pristup i/ili isporuka sadržaja informativnog, obrazovnog ili zabavnog karaktera, naručivanje odnosno zakazivanje nekih usluga, autorizacija pristupa, napredni komunikacioni servisi, pristup nagradnim igrama, pitalicama i igrama na sreću, usluge vezane za elektronske i štampane medije i Internet, pristup i/ili isporuka sadržaja za odrasle, donacija koja se prikuplja u dobrotvorne ili humanitarne svrhe, i druge usluge.
Ne smatra se uslugom sa dodatom vrednošću: plaćanje roba i usluga (kupovina ulaznica, plaćanje parkinga, bankarskih i sličnih usluga u skladu sa propisima kojima se uređuje predmetna oblast, odnosno obligacioni odnosi), preko telefonskog računa, ako se plaćanje može obaviti i na drugi način.
Da bi ove usluge koristio, korisnik mora da se za njih prijavi kod operatora koji tu uslugu pruža. Obaveza operatora je da obavesti korisnika o uslovima korišćenja i ceni pružanja usluga. Između ostalog, korisnik mora da bude obavešten kako da se odjavi.Ove poruke šalju operatori usluga korišćenjem kratkih kodova koje dobijaju od operatora mobilne telefonije.
Korisnici treba da obrate pažnju na sledeće:
- Ukoliko dobiju poruku kojom se nudi neka usluga, a nisu se za tu uslugu prijavili, potrebno je da detaljno pogledaju sadržaj poruke, jer bi u njoj trebalo da bude informacija o načinu na koji mogu da se odjave i takve poruke više ne primaju za tu konkretnu uslugu.
- Ukoliko korisnik nastavi da dobija poruke, potrebno je da češće proverava stanje svog računa (a ne da čeka mesečni račun) i, ukoliko ne može sam da se odjavi od usluge, kontaktira mobilnog operatora, čiji je pretplatnik, kako bi saznao koji operator mu neželjene poruke šalje.
Pravilnikom o obavezama operatora usluga sa dodatom vrednošću bliže su uređene obaveze operatora koji pružaju uslugu sa dodatom vrednošću u pogledu objavljivanja detaljnog opisa i cene ukupne usluge, odnosno svih njenih sastavnih delova, oglašavanja usluge, načina obračuna i naplate usluge, načina obrade podataka o ličnosti, podataka o saobraćaju i podataka o lokaciji, kontrole nedozvoljenog sadržaja i rešavanja prigovora i zaštite interesa korisnika.
Operator usluge sa dodatom vrednošću je pravno lice koje pruža uslugu sa dodatom vrednošću korisniku usluge, a operator javne komunikacione mreže je pravno lice koje raspolaže javnom komunikacionom mrežom koje operatoru usluga sa dodatom vrednošću obezbeđuje tehničke uslove i/ili uslugu obračuna i naplate za pružanje usluge.
Operator usluge sa dodatom vrednošću i lice sa kojim on ima zaključen ugovor u obavezi da obezbede zaštitu korisnika usluge tako što će: dati jasne i nedvosmislene informacija o vrsti i sadržini usluge koja se pruža, ceni i načinu naplate usluge, oglašavanje usluge da sadrži jasne i transparentne informacije o pružaocu usluge, obezbediti da promotivne aktivnosti ni na koji način ne budu obmanjujuće niti da na bilo koji način dovode u zabludu potencijalne korisnike usluge, sadržina usluge da bude u skladu sa propisima u Republici Srbiji, obezbediti posebnu zaštitu dece itd.