12.06.2008.
Harmonizacija zakonske regulative Republike Srbije sa Evropskom unijom
Zakon o telekomunikacijama (usvojen 2003. godine) kao bitnu novinu donosi drugačiju raspodelu nadležnosti za obavljanje poslova u oblasti telekomunikacija u odnosu na ranija rešenja. Naime, predloženi koncept sadrži raspodelu nadležnosti između Vlade Republike Srbije i ministarstva nadležnog za poslove telekomunikacija, kao državnih organa sa jedne strane i, sa druge strane, Republičke agencije za telekomunikacije, kao samostalne i nezavisne organizacije osnovane ovim zakonom, kojoj su poverena određena javna ovlašćenja, a koja ima funkciju regulatornog tela u oblasti telekomunikacija.
Osnivanje regulatornog tela ima za posledicu da se nadležnosti državnih organa u ovoj oblasti svode isključivo na najkrupnija i najopštija (strateška) pitanja, dok se gotovo svi poslovi vezani za uređivanje odnosa u oblasti telekomunikacija poveravaju novoosnovanom samostalnom i nezavisnom regulatornom telu, Agenciji.
Prema svom pravnom položaju, Agencija je specifična institucija. To je organizacija sui generis. Ona ima svojstvo pravnog lica, što je čini samostalnim pravnim subjektom, a nadležnosti i ovlašćenja koja joj se daju ovim zakonom, kao i sastav, položaj, način izbora i razrešenja organa Agencije, obezbeđuju da ova organizacija funkcionalno, dakle suštinski, bude nezavisna kako od bilo kog državnog organa i njegovog potencijalnog uticaja na faktičko uređenje odnosa u oblasti telekomunikacija, tako i od uticaja svih subjekata koji se bave telekomunikacionim mrežama, sredstvima ili uslugama, dakle onih na koje se neposredno ili posredno proteže delovanje Agencije i koji su, po prirodi svog položaja, zainteresovana lica.
Zakonom o državnoj upravi (donet 2005. i dopunjen 2007.) ne ukidaju se ova ovlašćenja koja su Zakonom o telekomunikacijama data Republičkoj agencije za telekomunikacije. Bilo kakva nakaradna, ili neosnovana primena Zakona o državnoj upravi koja bi Agenciji uskratila ove gore navedene nadležnosti predstavlja grubo kršenje Zakona o telekomunikacijama, odnosno njegovo stavljanje van snage. Time se svakako krše svi ugovori potpisani od strane naših nadležnih organa u vezi sa harmonizacijom regulative u oblasti telekomunikacija sa Evropskom unijom.
U skladu sa svojim obavezama, RATEL je svake godine Skupštini Republike Srbije podnosio izveštaj o stanju na telekomunikacionom tržištu za proteklu godinu, izveštaj o svom radu, kao i finansijski izveštaj i izveštaj ovlašćenog revizora. Javnost je o ovome obaveštena na redovnim konferencijama za štampu koje se drže u aprilu i novembru. Kratak pregledni izveštaj o radu objavljuje se svake godine u dnevnim javnim glasilima
Prilog:
1. Predlog Zakona o telekomunikacijama
2. Obrazloženje Zakona o telekomunikacijama
3. Popis akata upućenih Ministarstvu za telekomunikacije i informatičko društvo