10.02.2022.
Stručni nadzor RATEL-a nad radom poštanskih operatora
U skladu sa Strategijom razvoja poštanskih usluga u Republici Srbiji za period 2021-2025. godine, aktivnostima i merama predviđenim Akcionim planom za njeno sprovođenje, kao i sa odredbama Zakona o poštanskim uslugama, RATEL je, od jula 2021. godine, otpočeo vršenje stručnog nadzora nad radom poštanskih operatora. Do kraja 2021. godine, stručni nadzor je izvršen kod ukupno 14 poštanskih operatora, od kojih 10 obavlja ekspres usluge, a 4 kurirske usluge. Fokus je prvenstveno bio na operatorima sa većim učešćem na tržištu poštanskih usluga u Republici Srbiji.
Glavne aktivnosti pri obavljanju stručnog nadzora su usmerene na kontrolu ispunjenosti propisanih parametara kvaliteta pri obavljanju poštanskih usluga, odnosno na proveru poštovanja rokova kod uručenja poštanskih pošiljaka i rešavanja reklamacija korisnika (blagovremenost, osnovanost odbijanja, rok sačinjavanja odgovora i sl.), zatim na primenu važećih cenovnika pri obračunu poštarine za izvršene poštanske usluge, kao i na usaglašenost rada poštanskih operatora sa donetim Opštim uslovima za obavljanje poštanskih usluga, na koje je RATEL dao saglasnost.
Takođe, u okviru pripremnih aktivnosti za obavljanje stručnog nadzora vrši se uvid u podatke objavljene na internet stranici poštanskog operatora, namenjene korisnicima poštanskih usluga, a kako bi se proverili dostupnost i verodostojnost informacija o cenama, vrstama usluga i uslovima pružanja poštanskih usluga.
Ubrzani razvoj elektronske trgovine, kako na globalnom nivou, tako i u Republici Srbiji, dovodi i do intenzivnog rasta ekspres usluga, što pred poštanske operatore postavlja nove izazove, pre svega u segmentu cene i kvaliteta usluga. Povećan obim poštanskih pošiljaka dovodi i do rasta reklamacija za obavljene poštanskih usluga. S tim u vezi, pri obavljanju stručnog nadzora, zapaženo je da veći broj operatora značajnim ulaganjem ili planiranim investicijama u proširenje i unapređenje opreme i tehnoloških kapaciteta, kao i kontrolu prijema, obrade i uručenja poštanskih pošiljaka, nastoji da poveća kvalitet pružanja poštanskih usluga.
Tokom 2022. godine planirano je vršenje stručnih nadzora i kod preostalih poštanskih operatora kod kojih nije izvršen u 2021. godini.
O izvršenim stručnim nadzorima, utvrđenom činjeničnom stanju i preduzetim merama, RATEL redovno dostavlja izveštaj Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, kao nadležnom za poslove poštanskog saobraćaja.