Саопштење о коришћењу услуга са додатом вредношћу

29.05.2018

У последњих неколико месеци, све је више приговора на рад оператора са додатом вредношћу. Приговори корисника, генерално се могу сврстати у неколико категорија:

-порукe да је телефон заражен вирусима и да ће се ширење вируса зауставити кликом на број са екрана, након чега се нежељено активира услуга са додатом вредношћу на сасвим другом броју и другачије садржине,

-увећани телефонски рачуни за услуге за које нису или не знају да су пријављени,

-слањем поруке хуманитарног карактера активира се нежељена услуга,

-мобилни број корисника коришћен или уступан за рекламирање других сервиса (злоупотреба мобилног броја) слањем BULK порука са кратких бројева, који су претплатнику непознати,

-неадекватно обавештење о условима коришћења и цени пружања услуга.

Услуге са додатом вредношћу или VAS (Value Added Service) услуге, сагласно члану 8. Правилника о обавезама оператора са додатом вредношћу, обухватају:

1)приступ и/ или испорука садржаја информативног, образовног или забавног карактера;

2)информисање корисника услуге са додатом вредношћу о статусу његових услуга;

3) наручивање односно заказивање неких услуга;

4) ауторизација приступа;

5) напредни комуникациони сервиси;

6) приступ наградним играма, питалицама и играма на срећу;

7) услуга везана за електронске и штампане медије и Интернет;

8) приступ и / или испорука садржаја за одрасле;

9) донација која се прикупља у добротворне или хуманитарне сврхе;

10) друга услуга која својом суштином и/или начином реализације може да се подведе под неку од услуга из тач. 1 до9.

Информације о начину приступа услугама са додатом вредношћу,добијају се путем SMS-a, WAP-a, WEB-a, MMS-a или других технологија и оне се реализују путем SMS i WAP push порука, а наплаћују се по цени већој од стандардних SMS порука. Да би ове услуге користио, корисник мора да се за њих пријави VAS оператору који ту услугу пружа. Обавеза оператора је да обавести корисника о условима коришћења и цени пружања услуга. Између осталог, корисник мора да буде обавештен како да се одјави, односно како да откаже даље примање ових порука. Ове SMS поруке се шаљу, односно примају од стране VAS оператора, коришћењем кратких кодова које VAS оператори добијају од оператора мобилне телефоније. Кориснике не доводи у заблуду мобилни оператор,већ оператор VAS сервиса. У великом броју случајева они се баве само наплатом услуга, док је за садржај услуге одговорна друга фирма. Сагласно одредбама члана 3. Правилника о обавезама оператора са додатом вредношћу, за заштиту корисника услуге одговоран је VAS оператор.

РАТЕЛ упозорава кориснике да приликом коришћења VAS услуга, посебно садржаја на Интернету, не кликћу на банере који се појављују, пажљиво прочитају услове, нарочито оне који се односе на садржај сервиса који се нуди, цену и процедуру одјаве/отказивања услуге. Уколико корисник прими SMS поруку са непознатог кратког кода или примети да му је рачун увећан (проверавати рачуне чешће) због „наплате у име и за рачун другог лица“, односно на рачуну има ставку на име VAS услуга, потребно је да одмах реагује и самостално деактивира VAS услуге или се обрати инфо центру мобилног оператора чији је претплатник, како би се нежељене услуге деактивирале.