Стручни надзор РАТЕЛ-а над радом поштанских оператора
У складу са Стратегијом развоја поштанских услуга у Републици Србији за период 2021-2025. године, активностима и мерама предвиђеним Акционим планом за њено спровођење, као и са одредбама Закона о поштанским услугама, РАТЕЛ је, од јула 2021. године, отпочеo вршење стручног надзора над радом поштанских оператора. До краја 2021. године, стручни надзор је извршен код укупно 14 поштанских оператора, од којих 10 обавља експрес услуге, а 4 курирске услуге. Фокус је првенствено био на операторима са већим учешћем на тржишту поштанских услуга у Републици Србији.
Главне активности при обављању стручног надзора су усмерене на контролу испуњености прописаних параметара квалитета при обављању поштанских услуга, односно на проверу поштовања рокова код уручења поштанских пошиљака и решавања рекламација корисника (благовременост, основаност одбијања, рок сачињавања одговора и сл.), затим на примену важећих ценовника при обрачуну поштарине за извршене поштанске услуге, као и на усаглашеност рада поштанских оператора са донетим Општим условима за обављање поштанских услуга, на које је РАТЕЛ дао сагласност.
Такође, у оквиру припремних активности за обављање стручног надзора врши се увид у податке објављене на интернет страници поштанског оператора, намењене корисницима поштанских услуга, а како би се проверили доступност и веродостојност информација о ценама, врстама услуга и условима пружања поштанских услуга.
Убрзани развој електронске трговине, како на глобалном нивоу, тако и у Републици Србији, доводи и до интензивног раста експрес услуга, што пред поштанске операторе поставља нове изазове, пре свега у сегменту цене и квалитета услуга. Повећан обим поштанских пошиљака доводи и до раста рекламација за обављене поштанских услуга. С тим у вези, при обављању стручног надзора, запажено је да већи број оператора значајним улагањем или планираним инвестицијама у проширење и унапређење опреме и технолошких капацитета, као и контролу пријема, обраде и уручења поштанских пошиљака, настоји да повећа квалитет пружања поштанских услуга.
Током 2022. године планирано је вршење стручних надзора и код преосталих поштанских оператора код којих није извршен у 2021. години.
О извршеним стручним надзорима, утврђеном чињеничном стању и предузетим мерама, РАТЕЛ редовно доставља извештај Министарству трговине, туризма и телекомуникација, као надлежном за послове поштанског саобраћаја.