Budućnost univerzalne poštanske usluge
Panel na temu "Održivost univerzalne poštanske usluge u svetlu digitalizacije" održan je u organizaciji Javnog preduzeća „Pošta Srbije“ i Privredne komore Srbije. Na panelu se diskutovalo o najaktuelnijim pitanjima koja oblikuju poslovanje svih učesnika na poštansko-logističkom tržištu, inovacijama u sektoru, kao i promenama regulatornog okvira, sa posebnim akcentom na održivost univerzalne poštanske usluge.
Sve je veći uticaj digitalne tehnologije na pružanje klasičnih poštanskih usluga, pre svega na rast paketskog saobraćaja kao posledice razvoja e-trgovine i smanjenje potreba za slanjem pisama u fizičkom obliku, što ima značajan uticaj na održivost univerzalne poštanske usluge.
Prilagođavanje klasičnih poštanskih servisa novim tehnologijama, pozicioniranje na tržištu finansijskih usluga, napredak u oblasti poštanske regulative, kao i razvoj poštanske infrastrukture kao podrške e-servisima države, deo su tema o kojima su diskutovali Ljubomir Ostojić, direktor Sektora za poštanske usluge (RATEL), dr Nikola Trubint, rukovodilac Službe za poštansku regulativu (RATEL) i potpredsednik Evropskog komiteta za poštansku regulativu (CERP), prof. dr Dragana Šarac sa Fakulteta tehničkih nauka, prof. dr Nikola Knežević sa Saobraćajnog fakulteta, Zoran Đorđević, v.d. direktor JP „Pošta Srbije“ i Srđan Smiljković iz JP „Pošta Srbije“, u svojstvu moderatora diskusije.
Prema podacima Svetskog poštanskog saveza i CERP-a, rast prihoda poštanskih usluga u svetu pratio je rast globalnog bruto domaćeg proizvoda (BDP) do kraja 20. veka. U međuvremenu je došlo do razdvajanja brzine rasta ove dve funkcije, tako da svetski BDP danas raste za oko 30% brže od prihoda poštanskih usluga. Koncept univerzalne poštanske usluge podrazumeva da svako može poslati pošiljku na bilo koju adresu pod istim uslovima na celoj teritoriji države i da za to plati jedinstvenu poštarinu. Prema ideji koja je izneta na plenarnom zasedanju CERP-a prošle godine u Madridu, budućnost je u modifikaciji tradicionalnog poštanskog tržišta, novim rešenjima za moguću promenu koncepta, koja bi između ostalog podrazumevala i izmene u sadašnjoj definiciji univerzalne poštanske usluge, istakao je dr Trubint. Te izmene bi se odnosile na zamenu termina „univerzalna poštanska usluga“, terminom „univerzalna usluga poštanske mreže“, odnosno termina „usluga za potrebe pojedinačnog korisnika“ terminom „usluga od javnog interesa“.
Direktor Sektora za poštanske usluge Ljubomir Ostojić rekao je da RATEL počinje izradu Studije o održivosti univerzalne poštanske usluge, u skladu sa Akcionim planom Vlade RS za sprovođenje Strategije razvoja poštanskih usluga u Republici Srbiji za period 2021 – 2025. godine. Planirano je da se studija realizuje u saradnji sa Ministarstvom informisanja i telekomunikacija i JP „Pošta Srbije“. Poseban akcenat će se staviti na analizu potreba građana, privrede i državnih institucija za postojećim uslugama iz univerzalnog servisa, kao i novim uslugama. Takođe, analiziraće se standardi kvaliteta ovih usluga u skladu sa evropskom praksom, kao i troškovi i načini finansiranja univezalne poštanske usluge. Rezultati studije se očekuju za godinu dana i u njima će biti razrađeni različiti scenariji za dalji razvoj univerzalne poštanske usluge, sa svim benefitima i rizicima, što će doprineti kvalitetnijem izboru rešenja budućnosti univerzalne poštanske usluge. Očekuje se da dobijeni rezultati u značajnoj meri budu implementirani prilikom izmena Zakona o poštanskim uslugama, koje su po Strategiji planirane do kraja 2024. godine.
Učesnici panela su kao kratkoročni cilj identifikovali izradu sveobuhvatne analize sa akcentom na studiju RATEL-a o održivosti univerzalne poštanske usluge, inkorporiranje stručnih i održivih rešenja u Zakon o poštanskim uslugama kao srednjorčni cilj, dok je integrisanje poštanske infrastrukture u državnu infrastrukturu radi preciznog utvrđivanja mesta JP „Pošta Srbije“ u državnim poslovima definisano kao dugoročni cilj.