Na koji način je najbolje biti povezan tokom vanrednog stanja

02.04.2020

Mere koje su preduzete sa pojavom COVID-19  povećale su upotrebu telekomunikacionih mreža, ali i naglasile njihovu važnost usled porasta mrežnih aktivnosti.

Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge pripremila je preporuke vezane za način na koji je najbolje ostati povezan tokom vanrednog stanja.

1.    Koristite fiksne ili WiFi pozive kad god možete

Veći broj ljudi u toku dana telefonira preko svoje mobilne mreže. Zbog povećanog broja korisnika dolazi do opterećenosti mobilne mreže, te kada je moguće koristite  fiksnu mrežu. Ako koristite mobilni  telefon, probajte da se povežete na WiFi. Pametni telefoni i mobilni paketi  omogućavaju da upućujete pozive preko širokopojasne mreže, što doprinosi kvalitetnijem zvuku,  kao i smanjenju opterećenosti mobilne mreže. Takođe, možete razgovarati i slati glasovne poruke preko aplikacija Skype, WhatsApp, Viber, Facetime itd.

2.    Smestite ruter dalje od ostalih uređaja

Držite vaš ruter što dalje od svih ostalih uređaja koji rade bežično. Bežični telefoni, monitori za bebe, halogene lampe, dimer prekidači, stereo uređaji, televizori i monitori mogu da utiču na vaš WiFi ako su preblizu vašem ruteru. Da li ste znali da mikrotalasne rerne takođe mogu smanjiti vaše WiFi signale? Zato ne koristite mikrotalasnu dok upućujete video pozive, gledate HD video zapise ili radite nešto važno na mreži. Poželjno je da ruter postavite na sto ili policu, a ne na pod.

3.    Smanjite broj uređaja koji su povezani na vašu internet mrežu

Što je više uređaja priključeno na vaš ruter, manja je brzina koju ćete imati. Uređaji kao što su tablet i mobilni telefoni, kada su priključeni na WiFi, često opterećuju mrežu iako ih trenutno ne koristimo. Zato pokušajte da isključite WiFi na uređajima kada ih ne koristite. Ukoliko ste na video pozivu ili sastanku, pokušajte da ne koristite video već samo audio, jer će se tako smanjiti opterećenost na internet vezi; takođe pokušajte da ne zakazujete sastanke “na mreži” u punom satu ili na pola sata ( na primer u 11:00, ili u 11:30). Takođe, možete upravljati aktivnostima porodice “na mreži”, tako da više članova ne koristi istovremeno aplikacije koje zahtevaju velike količine podataka, poput striminga, video igrica, video poziva. Preuzimanje videa unapred, umesto da ga strimujete, može itekako biti od pomoći.

4.    Pokušajte kablom, a ne bežično

Da biste postigli kvalitetnu konekciju preko širokopojasne mreže, najbolje je da ne koristite WiFi već Ethernet kabl kojim ćete povezati vaš računar direktno sa ruterom. Ovaj kabl će vam obezbediti bržu i pouzdaniju mrežu. 

5.      Proverite brzinu interneta

Saznajte koliko je vaš internet brz. Možete da pokrenete test brzine pomoću RATEL-ove NetTest aplikacije za mobilne i širokopojasne mreže. Ako je moguće, vršite testove tokom nekoliko dana i u različito doba dana. Brojni faktori kod kuće mogu uticati na brzinu WiFi-ja. Potražite smernice za poboljšanje vašeg signala na veb stranici vašeg operatora. RATEL NetTest možete preuzeti kao aplikaciju za pametne telefone  ili ga naći na sajtu https://nettest.ratel.rs/en/map

 6. Potražite savet od svog internet provajdera

U slučaju da vaša konekcija ne funkcioniše kako treba, možete naći savete na veb sajtu vašeg operatora. Ako želite da im se obratite za pomoć imajte na umu da u vreme korona virusa radi manje zaposlenih i da prioritet imaju osnovne javne elektronske komunikacione usluge, te vas molimo da to uzmete u obzir.