ПИТАЊЕ: Који је поступак за добијање дозволе за обављање поштанских услуга?
ОДГОВОР: Потребно је попунити прописани образац Захтев за доделу дозволе – одобрења за обављање осталих поштанских услуга, који се може преузети на интернет страници РАТЕЛ-а, линк: https://www.ratel.rs/cyr/page/cyr-izdavanje-dozvola. Уз попуњен Захтев потребно је приложити и списак обавезних прилога наведених у Захтеву и то:
1. Доказ о испуњености услова за обављање осталих поштанских услуга – који се добија од Министарства информисања и телекомуникација;
2. Општи услови за обављање поштанских услуга – који су донети на основу закона и подзаконских аката под којима је поштански оператор дужан да обавља поштанске услуге;
3. Ценовник поштанских услуга – документ који је усаглашен са Општим условима (свака услуга наведена у општим условима, уколико није назначено да је бесплатна, мора имати ценовни став у ценовнику и обрнуто, у ценовнику не може бити ценовни став за услугу која није наведена у општим условима);
4. Решење/Изјава о идентификационом знаку подносиоца захтева – решење из Завода за интелектуалну својину о регистрацији жига (логоа). Уколико не поседујете овај документ потребно је да приложите потписану и оверену Изјаву која садржи отиснут или одштампан лого и на којој ће писати да под моралном и материјалном одговорношћу тврдите да је отиснути знак, лого поштанског оператора;
5. Овлашћење за потписивање захтева – документ који се подноси уколико Захтев не подноси законски заступник.
РАТЕЛ је дужан да о уредном захтеву за доделу дозволе одлучи у року од 30 дана од дана подношења захтева. Поштански оператор је дужан да РАТЕЛ-у уплати таксу за издавање дозволе по инструкцијама које ће му бити достављене на мејл адресу након подношења Захтева за доделу дозволе.
ПИТАЊЕ: Шта је универзална поштанска услуга?
ОДГОВОР: Универзална поштанска услуга је услуга од општег интереса и представља скуп поштанских услуга које се обављају у континуитету на целокупној територији Републике Србије, у оквиру прописаног квалитета, по приступачним ценама и под једнаким условима за све кориснике, без дискриминације.
ПИТАЊЕ: Шта су резервисане поштанске услуге?
ОДГОВОР: Чланом 24. Закона о поштанским услугама дефинисане су резервисане поштанске услуге, као део универзалне поштанске услуге, чије је обављање у искључивој надлежности јавног поштанског оператора односно ЈП "Пошта Србије". На ценовник резервисаних поштанских услуга, сагласност даје Влада Републике Србије.
Резервисане поштанске услуге обухватају:
- пријем и/или прераду и/или превоз и/или уручење писмоносних поштанских пошиљака масе до 50 грама;
- пријем и/или прераду и/или превоз и/или уручење писмена у судском, управном и прекршајном поступку, као препоручених поштанских пошиљака, без обзира на лимите;
- пријем и/или пренос и/или исплату поштанских упутница.
Писмоносне пошиљке масе до 50 грама не сматрају се резервисаним поштанским услугама, ако им је цена једнака или виша од износа који је два и по пута већи од цене писмоносне пошиљке најбрже категорије према важећем ценовнику овлашћеног поштанског оператора, даваоца универзалне поштанске услуге.
Јавни поштански оператор је овлашћен да писмоносне пошиљке до 50 грама обавља како у унутрашњем, тако и у међународном поштанском саобраћају.
ПИТАЊЕ: Шта је забрањено да се преноси поштанским каналима?
ОДГОВОР: Забрањен је пријем, пренос и уручење поштанских пошиљака које садрже:
- опасне и штетне материје, као и предмете који могу угрозити здравље и живот људи и оштетити друге поштанске пошиљке, осим материја у вези са којима је поступање уређено посебним законом, међународном конвенцијом и другим међународним актима;
- наркотике и психотропне супстанце, осим када су пошиљалац и прималац овлашћени за њихов промет односно за њихову употребу;
- материјале порнографског или еротског карактера који приказују сексуалну експлоатацију деце (дечију порнографију), односно сексуалне радње људи које се односе на животиње и некрофилију;
- производе или супстанце које могу оштетити друге поштанске пошиљке или поштанску опрему због своје природе или амбалаже, односно паковања;
- новац, кованице, новчанице, друге хартије од вредности, племените метале и вредне комаде накита, осим у вредносним пошиљкама;
- живе животиње, осим животиња чији је пријем и слање уређен општим условима оператора за обављање поштанских услуга;
- предмете чији је увоз забрањен у држави у коју се шаље;
- друге материје, односно предмете чије слање је забрањено другим прописима.
ПИТАЊЕ: Колика је накнада штете за неиспоручене или оштећене поштанске пошиљке?
ОДГОВОР: Поштански оператор је дужан да поштанску пошиљку уручи примаоцу у стању у коме је примљена од пошиљаоца.
За проузроковану штету која је настала у међународном поштанском саобраћају, поштански оператор одговара у складу са међународним актима, у границама утврђене одговорности.
За проузроковану штету која је настала у унутрашњем поштанском саобраћају, поштански оператор је дужан да кориснику исплати накнаду штете и то:
- за губитак или потпуно оштећење вредносне поштанске пошиљке - износ означен на пошиљци увећан за поштарину наплаћену по вредности и десетоструки износ наплаћене поштарине за ту пошиљку умањену за поштарину по вредности;
- за губитак или погрешну исплату упутнице - износ у висини износа означеног на упутници, увећан за десетоструки износ наплаћене поштарине за пријем, пренос и исплату упутнице;
- за делимично оштећење или умањење садржине вредносне поштанске пошиљке - износ у висини утврђеног дела оштећења или умањења садржине;
- за губитак или потпуно оштећење регистроване поштанске пошиљке - десетоструки износ наплаћене поштарине;
- за делимично оштећење или умањење садржине регистроване поштанске пошиљке - износ у висини утврђеног дела оштећења или умањења садржине;
- за неизвршену, непотпуно или погрешно извршену поштанску услугу регистроване поштанске пошиљке - петоструки износ наплаћене поштарине;
- за прекорачење рока за уручење регистроване поштанске пошиљке - троструки износ наплаћене поштарине.
Индиректна штета или измакла добит се не узима у обзир приликом обрачуна накнаде штете.
Поштански оператор је дужан да надокнади штету оном кориснику који је платио поштарину за пренос пошиљке.
Поштански оператор се ослобађа одговорности за накнаду штете ако је:
- штета настала услед више силе;
- пријем, прерада, превоз и уручење поштанске пошиљке обављено у складу са одредбама закона којим се регулише обављање поштанских услуга и прописа донетих на основу тог закона;
- штета настала услед пропуста пошиљаоца у вези са избором поштанске услуге или обезбеђењем њене садржине;
- адреса непотпуна или нетачна.