ПИТАЊЕ: Да ли је постоји контрола потрошње?
ОДГОВОР: Оператор јавно доступних телефонских услуга дужан је да, у складу са својим техничким могућностима, претплатнику омогући, на једноставан начин и без накнаде: забрану одлазних позива и слања електронских порука, када месечни трошкови тих услуга пређу унапред одређени износ, и забрану одређених врста одлазних позива, као и позива или слања електронских порука на одређене врсте бројева (члан 114. ЗЕК).
ПИТАЊЕ: Имам ли право на листинг?
ОДГОВОР: Оператор је дужан да претплатнику, на његов захтев, изда рачун који садржи детаљну спецификацију пружених услуга са обрачуном задужења за сваку појединачну услугу, ради једноставне провере и контроле трошкова пружених услуга.
Подаци не обухватају: податке о позивима који су бесплатни, позиве службама за хитне интервенције, као ни податке који су неспојиви са одредбама закона којим се регулише заштита података о личности (члан 112. ЗЕК).
ПИТАЊЕ: Рачун ми је увећан по основу порука везаних за кратке бројеве, и оператор ми је дао информацију да се ради о услузи са додатом вредношћу?
ОДГОВОР: Услуге са додатом вредношћу (Value Added Services- VAS) могу бити: приступ и/или испорука садржаја информативног, образовног или забавног карактера, наручивање односно заказивање неких услуга, ауторизација приступа, напредни комуникациони сервиси, приступ наградним играма, питалицама и играма на срећу, услуге везане за електронске и штампане медије и Интернет, приступ и/или испорука садржаја за одрасле, донација која се прикупља у добротворне или хуманитарне сврхе, и друге услуге.
Не сматра се услугом са додатом вредношћу: плаћање роба и услуга (куповина улазница, плаћање паркинга, банкарских и сличних услуга у складу са прописима којима се уређује предметна област, односно облигациони односи), преко телефонског рачуна, ако се плаћање може обавити и на други начин.
Да би ове услуге користио, корисник мора да се за њих пријави код оператора који ту услугу пружа. Обавеза оператора је да обавести корисника о условима коришћења и цени пружања услуга. Између осталог, корисник мора да буде обавештен како да се одјави.Ове поруке шаљу оператори услуга коришћењем кратких кодова које добијају од оператора мобилне телефоније.
Корисници треба да обрате пажњу на следеће:
- Уколико добију поруку којом се нуди нека услуга, а нису се за ту услугу пријавили, потребно је да детаљно погледају садржај поруке, јер би у њој требало да буде информација о начину на који могу да се одјаве и такве поруке више не примају за ту конкретну услугу.
- Уколико корисник настави да добија поруке, потребно је да чешће проверава стање свог рачуна (а не да чека месечни рачун) и, уколико не може сам да се одјави од услуге, контактира мобилног оператора, чији је претплатник, како би сазнао који оператор му нежељене поруке шаље.
Правилником о обавезама оператора услуга са додатом вредношћу ближе су уређене обавезе оператора који пружају услугу са додатом вредношћу у погледу објављивања детаљног описа и цене укупне услуге, односно свих њених саставних делова, оглашавања услуге, начина обрачуна и наплате услуге, начина обраде података о личности, података о саобраћају и података о локацији, контроле недозвољеног садржаја и решавања приговора и заштите интереса корисника.
Оператор услуге са додатом вредношћу је правно лице које пружа услугу са додатом вредношћу кориснику услуге, а оператор јавне комуникационе мреже је правно лице које располаже јавном комуникационом мрежом које оператору услуга са додатом вредношћу обезбеђује техничке услове и/или услугу обрачуна и наплате за пружање услуге.
Оператор услуге са додатом вредношћу и лице са којим он има закључен уговор у обавези да обезбеде заштиту корисника услуге тако што ће: дати јасне и недвосмислене информација о врсти и садржини услуге која се пружа, цени и начину наплате услуге, оглашавање услуге да садржи јасне и транспарентне информације о пружаоцу услуге, обезбедити да промотивне активности ни на који начин не буду обмањујуће нити да на било који начин доводе у заблуду потенцијалне кориснике услуге, садржина услуге да буде у складу са прописима у Републици Србији, обезбедити посебну заштиту деце итд.